center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Még tart a bújtatott reklámok kora
Istvánko Viktória, Menedzsment Fórum, 2007. június 19.

Várhatóan ősszel fogadják el az Európai Unióban azt az irányelvet, amely a termékelhelyezést legalizálja. Bár a változást örömmel fogadja az ügynökségi, a televíziós és a hirdetői oldal, utóbbi még egyáltalán nem számol e reklámozási lehetőséggel. Mfor.hu tudósítás.

Az ORTT testületének még nincs kialakult álláspontja azzal az új, televíziózást érintő irányelvvel kapcsolatban, amely a termékelhelyezés témakörét is érinti és 2007 őszén fogadják el, tudtuk meg Szilvási Beatrixtól, az ORTT osztályvezetőjétől. A végrehajtásra 2009-ben kerülne sor. Hogy Magyarország mikor venné át, azt még megsaccolni sem tudta a szakértő. Az sem biztos ugyanis, hogy két év múlva a testület ilyen formájában létezni fog, s ha igen, hozzájuk tartozik-e majd a kérdés. Mindezek ellenére a TV2 bizakodó, s Várdy Zoltán kereskedelmi igazgató örülne, ha minél előbb tisztázódna a kérdés. Az igazgató szeretné azt hinni, hogy a termékelhelyezés legalizálásával nem a hirdetők marketingbüdzséjének elaprózódására kerül majd sor, hanem új lehetőség nyílik a reklámozásra.

Konkrét összeg nem hangzott el azzal kapcsolatban, mennyivel növelné a tévé bevételét a reklámozási forma. Az azonban ismert, hogy a non-szpot típusú bevételek aránya a korábbi hét százalékról már 13 százalékra emelkedett.

Termékelhelyezés legalizálása
Egy termék, szolgáltatás vagy márka fizetés ellenében történő szerepeltetése egy műsorban vagy arra való hivatkozás a termékelhelyezés. Amelyet egyértelműen legalizálnának filmekben, tv-filmekben, sorozatokban, sportműsorokban és könnyű szórakoztató műsorokban. A tiltás a gyermekműsorokra vonatkozik, de a tagországok is lehetőséget kapnak, hogy teljesen betiltsák a termékelhelyezést.

Nem lesz reklámözön
A vezető attól sem tart, hogy a saját készítésű alkotások megerőszakolásával kellene számolni. Ugyan sokak előtt felrémlik a Família Kft. vagy a Kisváros című sorozatok reklámdömpingje, Várdy szerint erre nem fog sor kerülni. "Elfelejtjük, hogy a mozifilmeknél jelenleg is elfogadott a termékelhelyezés" - érvelt lapunknak a vezető.

A TV2 termékelhelyezésbe vetett optimizmusát az RTL Klub reklámidejét értékesítő R-time ügyvezető igazgató-helyettese, Vidus Gabriella nem osztotta. A Marketing és Médiának a szakértő úgy nyilatkozott, nem fog pluszbevételt hozni a csatornáknak a product placement. A hirdetői és a reklámügynökségi oldal viszont új lehetőségeket lát benne, s a korlátok kiszélesedéseként élné meg a változást. Sokkal jobban elérhető ugyanis a célcsoport, a termék pedig csak a leginkább megfelelő környezetben jelenne meg. A reklámozó pedig ellentétest hatást ér el, ha esetleg túlzásba vinné a termékelhelyezést, mivel a fogyasztó bojkottálhatja a márkát. Erre számos technikai vívmány (blogok, fórumok, YouTube stb.) biztosít számára lehetőséget.

A hirdetők kivárnak
A bizakodás ellenére Hajnal Gábor, a LOréal marketing igazgatója jelenleg egyetlen műsort sem tudott kérdésünkre megemlíteni, ahol holnaptól élne a vállalat a termékelhelyezés adta lehetőségekkel, amennyiben a bevezetésre hazánk is áldását adná.

Így az sem meglepő, hogy a közeljövőben a marketing költségvetésből erre nem különít el összeget a vállalat, noha a TV2 és az ORTT munkatársaival folytatott beszélgetés során öt százalékra tette azt az arányt, amelyet a cég elvileg ilyen típusú reklámra fordítana.
Noha a bevezetésre még várni kell, valószínűleg hazánk és az EU is a kisebb ellenállás felé fog elmenni. Ahogy Bertrand Cazes, az Európai Televíziós és Rádiós Saleshouse-ok Szövetségének (EGTA) szabályozás és közügyek részlegvezetője elmondta, kevés tagállam van, amely ellenezné a bevezetést. Németország egyértelműen ellene foglalt állást, Dánia és még néhány ország hezitál, de ilyen szituációban a képviselő szerint Magyarország is be fogja adni a derekát.

Istvánko Viktória

Még tart a bújtatott reklámok kora, Menedzsment Fórum, 2007. június 19.